Wednesday, April 7, 2010

ég er ugla su-sumar ugla

music

Hari tu ada sembang2 dengan kawan2 pasal lagu apa diorg dengar kalau rasa depress; ada yang suka dengar lagu melayani lagi rasa depresi dan ada juga yang cuba dengar lagu sebaliknya demi mengdeny perasaan depresi tu, atau mengubat? bak kata seorang rakan Sapik Mahad(nama sebenar)"Den kalau lopeh depress balik deting den suko dongar lagu ganeh2".
Masa di Kolej aku suka ulang2 Moondance by Nightwish jika rasa down dan sekarang sepertinya Don't Be Afraid You Just Have Got Your Eyes Closed by Mu'm agak menenangkan so aku tabalkan jika aku rasa depress aku suka dengar lagu-lagu tanpa suara atau just dengar cakap ibu -_-; . Kalau kes Liew Yong Kian pula beliau semasa di studio kita boleh tahu dia merasa depress jika dia mula memasang lagu-lagu patriotik sambil mendendangkan sekali lagu-lagu itu dengan suara soprano separa jadi beliau sekaligus mengagihkan rasa depresi itu kepada kawan2 berdekatan *tunjuk diri sendiri* . Tapi ada juga kes rakan yang jika depress lebih gemar memasang lagu yang lebih depresi lagi seperti mendengar Let Down By Radiohead ketika merasa down..sesungguhnya aku akan dengar lagu itu jika hanya merasa terlalu kosong dan ingin merasa sedikit depres.
Ada juga lagu yang bakal bawa kau ke suatu ruang dimensi lain, seperti aku akan secara automatic berada di atas kapal mewah yang ramai orang pada suatu malam dan aku berseorangan di luar kapal di sebalik tingkap kaca yang ber refleksi lampu-lampu malam yang sangat cantik pada titik-titik air di kaca with salty smell of the ocean tiap kali dengar Standing Outside a Broken Phone Booth with Money in My Hand By Primitive Radio God. Ada juga lagu yang terus akan mengingatkan kita pada orang2 sekeliling contohnya sekarang aku dah tak boleh dengar Infra Red By Placebo tanpa memainkan image Sarah, Sitinod dan aku melalak bersama Molko ilusi malam kami berada di dalam kereta membuat konsert boleh skip lagu tak suka di lebuhraya karak yang berliku2 dan akan berasa risau setiap kali sebut part korus "There's goonnaaa beee..an accidenntt...". Walau pun time tu dengar semua lagu placebo ulang2 sepanjang 4jam perjalanan tapi masih misteri kenapa lagu Infra Red paling kekal dalam otak bersama images2 malam itu.
Oh, ada juga lagu yang disebabkan kau berada di tempat itu semasa lagu itu dimainkan di Ipod atau sekeliling maka imej dan lagu akan melekat walau pun tak ada kaitan, seperti aku melihat sunset yang sgt cantik di tasik lepas joging satu hari tapi sampai sekarang akan ingat lagu Thirtythree by Smashing Pumpkins sungguh tak berkaitan tapi sebab turn lagu tu dalam putaran ipod..tapi ada juga ketika aku rasa magical bila tempat tu aku tiba serentak dengan lagu yang cukup sesuai sehingga merasa diri sendiri adalah pelakon utama video klip seperti image aku yang merasa sungguh kecil dan sungguh kagum dengan alam yang sungguh besar di pergunungan berapi di Bromo tahun lepas dimana setibanya di situ Ipod aku lantas memainkan MeoBloonasirr by Sigur Ros ok berhenti sekarang eksited cerita music sebelum aku rasa dah tukarkan tempat ini menjadi wikipedia.
Btw, nampak macam mencarut tak title?hoho.sebenarnya tajuk ni adalah lirik sebuah lagu.bukan tajuk lagu, tapi tajuk entry ini adalah keseluruhan lirik lagu itu ok sudah-sudah tu explain perkara tak perlu.


07042010

16 comments:

Anonymous said...

lagu "jadi bahan" tak mention? *senyum keji*

z a t i said...

cis, bedebah punya budak.
sooo whttt. so cute mehhh.

Anonymous said...

Janji "musical compatibility with audiofobia is SUPER". Eh, dah letak last.fm link kat sidebar :P

z a t i said...

to be honest i was kinda mad at myself for coming out with name like... "audiofobia" .. what the...man! gila common tkde originality and there were like hundreds of em using the name for kedai lah, band lah..and the band sounds like?erghh... don't make me start on that.patut guna nama yang konon2 boleh nampak eccentric skit kan, like "daftsavant" , tak kesah la even the person got "Muse" on the scrobble list.


Muse. eughhh. muse. eughhhhh.


ah ha ha ha ha ha ha *gelak lg keji*

Hammad0 said...

mocca pn ade...:)

z a t i said...

oh tat one is a gift from a friend along with the heavy monster (the air mail look alike album cover) and I really like both for the cool CD packaging. creative gila.

kianyong7 said...

tutup mata sambil tunjuk cover cd org bogel :P

Faizal Rosly said...

aku kalau depress aku dengar lagu Awas dendangan KRU. masa dia rapping tu aku naik syeh jugak. tah apa kaitannya pun aku taktau.

eni said...

kalu aku. stress. aku dengar lagu ogy ahmad daud.

dalam kehidupan ini. yang terindah. melalui usia remaja...

terasa muda dan ceria bertubitubik!

kalu over stress.
aku layan lagu cine yong (situasi di studio)

:P

z a t i said...

yong: bajet inesen,padahal dh ada amoi :P

ijai: dgr KRU tmbah depress kot.

eni: lagu2 kau spisis lagu yong la, sebarkan depresi kepada org2 sekitar.

Anonymous said...

Perfect depress song from the 90's Smashing Pumpkins - Annie-Dog [Adore]

dell said...

zati, saya masa zaman study dulu kalau depress dengar lagu Agaetis Byrjun sampai nangis. those were the days hehe. emo2.

Hellioz said...

should you return
copeland

gyahahahha~

SYED NAHAR said...

cd tu sume ko beli masa tour europe ke?

z a t i said...

dell: heheeee ...jiwa. jiwa :)

hellioz: :)

nahar: some. yes.

Unknown said...

r1m78m0h63 f6h43g6c89 l7e19d7j99 u9n93l3w55 z4u37p1i41 m5l78n0z07